محل تبلیغات شما

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که با افرادی صحبت کنید که کتابهای زیادی را (چه درسی و چه غیر درسی) خوانده‌اند اما وقتی از محتوای کتاب سوالی پرسیده‌اید اذعان نموده‌اند که آن کتاب را سالها پیش مطالعه کرده‌اند و چیزی خاطرشان نیست! حال، این سوال پیش می‌آید که آیا بین شما که آن کتاب را نخوانده‌اید و این فرد که کتاب را خوانده است و چیزی خاطرش نیست تفاوتی وجود دارد؟ هدف از خواندن کتاب چیست؟ اگر قرار بر این باشد که کتاب را بخوانیم و محتوا و حتی سناریوی داستان آن کتاب را فراموش کنیم دیگر چه فایده‌ای بر خواندن کتاب وجود دارد؟ البته که هر کتاب در حین خواندن مخصوصاً اگر رمان باشد حسی لحظه‌ای و آنی بر خواننده می‌گذارد که آن حس احتمالاً تا آخر عمر با خواننده باشد یا تاثیراتی ناخودآگاه بر شخصیت و تفکر و رفتار خواننده بگذارد؛ اما فراموش کردن محتوا می‌تواند قابل تامل باشد. برای مثال فرض کنید شما کتابی تاریخی را مطالعه نموده‌اید که درباره بازه تاریخی یک کشور نگارش شده؛ بعد از چند ماه تقریباً هیچ اطلاعاتی در ذهن شما از آن کتاب نیست. آیا واقعاً این اتفاق طبیعی است یا یک نقص است؟ وقتی به حساسیت این مساله پی می‌بریم که به ذکر مثالی بپردازیم. فرض کنید فردی در نظر دارد رانندگی آموزش ببینید و کلاسهای آموزش رانندگی را رفته باشد و علایم و مقررات راهنمایی و رانندگی را از کتابی بخواند. اگر قرار بر این باشد که این آموزش‌های عملی و تئوری فراموش شود آیا فرد رانندگی را یاد خواهد گرفت؟ بنابراین، احساس بر این است که این پدیده یک نقیصه است و می‌بایست رفع و رجوع گردد. ما تقریباً یاد گرفته‌ایم که تنها کتب دانشگاهی را به قول معروف کنکوری بخوانیم و اگر قصد مطالعه کتب غیردانشگاهی را داریم فقط به سادگی روخوانی می‌کنیم و جلو میرویم بی آنکه از استراتژی‌های یادگیری در آن استفاده کنیم. در زیر در پاسخ به سوال چگونه کتاب بخوانیم تا فراموش نکنیم؟ به ذکر چند استراتژی مطالعه انواع کتب دانشگاهی و غیر دانشگاهی می‌پردازیم.

ادامه مطلب را در این لینک مشاهده کنید

پذیرش مقاله روانشناسی

چرا باید از نرم افزارهای رفرنس نویسی استفاده کنیم؟

انجام تجزیه و تحلیل آماری پایان نامه

کتاب ,رانندگی ,بخوانیم ,مطالعه ,پیش ,یک ,کتاب را ,آن کتاب ,رانندگی را ,بر این ,باشد که

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها